31 dedikerte bedrifter fra hele Norden deltok på den første workshopen i Nordic Circular Design Programme. Workshopen i København fokuserte på to hovedtemaer: Sirkulær markedstilpasning og sirkulære produktstrategier.
NCCE er en av partnerne bak det nordiske utviklingsprogrammet for sirkulær design og forretningsutvikling. 23. oktober var det kick-off med nesten 150 deltakere som da møttes online. Og den første live-workshopen ble holdt i København 5. november. Det var høy energi og livlige diskusjoner da deltakerne møttes for første gang.
Formiddagen var dedikert til executive-sporet med Circular Market Transition-verkstedet ledet av Ethica, mens ettermiddagsøkten fokuserte på FoU-sporet, med Circular Product Strategies-verksted ledet av Danish Design Center.
Gode diskusjoner
Når nye grupper møtes til workshop kan det ofte ta litt tid før diskusjonene tar av, men i København opplevde arrangørene at alle raskt var ivrige etter å dykke ned i de aktuelle temaene.
– Det var høyt engasjement og gode diskusjoner rundt strategier for sirkulær design og forretningsutvikling. Vi ser fram til å fortsette arbeidet sammen med alle deltakerbedriftene, sier forretningsutvikler Natalia Mathisen i NCCE. Sammen med prosjektleder Benedikte Bekkevold Hansen har hun ansvaret fra NCCEs side.
I løpet av de neste åtte månedene vil bedriftene bli veiledet i utvikling av egne sirkulære forretningsmodeller og praktiske løsninger, og hvordan integrere sirkulær design i egne prosesser og produktutvikling. Når programmet er gjennomført skal deltakerne ha utviklet konkrete sirkulære forretningsmål og produkt- og tjenestekonsepter for egen bedrift.
Deltakerne vil også være godt forberedt på EUs økodesignforordning som fremmer utviklingen av miljømessig bærekraftige produkter (Ecodesign for Sustainable Products Regulation, ESPR) og de skal ha styrket sin konkurranseevne i den globale overgangen til en sirkulær økonomi.
Neste workshop holdes i desember og tema er hvordan man kan skape sirkulær kundeverdi, i tillegg til at man i FoU-løpet setter fokus på sirkulære materialer og kjemikalier.
Hør podcast
De to første podcastene i programmet er også publisert.
Hvis du er nysgjerrig på gjeldende ESPR-lovgivning og hva den betyr, er dette episoden for deg! Du kan høre den her.
Episode nummer 2 handler om hvordan skape en sirkulær kundeopplevelse. Den finner du her.
Norske deltakere
De norske selskapene som deltar i programmet er Helly Hansen, Looping, Orkla, Pavels Innovation, RE:inventar og Wilfa.
– Gjennom programmet får vi kontakt med organisasjoner som tenker sirkulært. Det å ikke være medlem av EU er et hinder for oss. Nå ser vi programmet som en stor mulighet til å få kontakter og ny kompetanse. I tillegg kan vi trekke inn både industriell bakgrunn, designbakrgrunn og salg fra egen produksjon som kan bidra med unik kompetanse, sier partner og daglig leder Lars Erik Sikkeland i RE:inventar da han ble intervjuet som NCCEs sirkulære helt i oktober. Les mer her: https://ncce.no/no/reinventar-med-knallstart-i-ombruk-og-redesign-av-mobler/
Programmet er delfinansiert av Nordic Innovation og ledes av fire nordiske organisasjoner innen sirkulærøkonomi: Ethica (Finland), Cradlenet (Sverige), Danish Design Center (Danmark) og Norsk Senter for Sirkulær Økonomi (Norge). Alle partnerne bidrar med omfattende ekspertise om sirkulærøkonomi og markedskunnskap om sine land. Islandske bedrifter var også invitert til å delta i programmet.
Se fotoglimt fra workshopen i København her:
.